Svar: Mad til min næsten 8 mdr gamle datter

20. marts 2018

Alder:
7 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Kost og ernæring.

Kære Ingrids mor

Tak for dit brev :)

Dagsplanen du sender ser rigtig fin og alderssvarende ud for en pige på 7 måneder. Det er meget fint med de 4 amninger i døgnet - tidlig morgen, før middagslur, aften og sen aften. Og det er rigtig fint, at du i løbet af den næste månedstid forsøger at komme ned på 3 amninger, så den tidlige morgenamning udfases stille og roligt.

Det lyder som om, at jeres datter ofte har svært ved at tage imod brystet sen aften, hvis du tager hende op og lægger hende til - og det er naturligvis helt okay. Du må meget gerne lade hende melde sig selv. Nogen børn spiser fint i søvne, andre kan ikke finde ud af det. Og selvom det kan være dejligt for dig, hvis du kan amme hende, før du selv går i seng, så er det nogle gange bedre, at du lader hende selv styre behovet. Så måske vil hun melde sig mellem kl 24-01 i stedet for at spise kl 22-23 - og det er okay. Det betyder naturligt, at hun så måske netop bedre vil kunne undvære brystet tidlig morgen kl 04/05, så det på sigt bliver lidt lettere for jer at undvære denne amning.

Det vil være rigtig godt, hvis du kan starte med at give Ingrid mad i hånden til hvert måltid. På den måde anerkender du hendes lyst til at styre måltidet lidt mere selv, hun bliver stimuleret mundmotorisk og bliver naturligt opmærksom på at det er spisetid, og vil derefter så være mere parat til at spise, når du så tilbyder hende mad på en ske. Nogle gange kan du også dyppe et stykke agurk, en rugbrødsbjælke eller lignende i hendes grød eller mos, så hun kan smage skemaden, sidde og sutte lidt af det i sig og på den måde blive lidt mere interesseret i at spise - og igen være mere parat til så at acceptere skeen, når du tilbyder den.

Når hun bliver frustreret, så er det sandsynligvis fordi det stadig kræver stor koncentration fra hendes side at spise selv. Det er svært at styre hendes bevægelser, det er svært at tage maden, føre den til munden, ramme munden og også få maden lagt rigtigt i munden, så hun kan tygge maden og efterfølgende synke den. Hun er stadig så lille, at det er rigtig svært for hende, og derfor bliver hun træt, ked af det og opgiver naturligt.. Og her må du så netop hjælpe hende, så hun stadig får noget at spise og oplever det at spise som noget dejligt og rart.

Det kan nogle gange være en god idé at skære en agurkering, som du kan sætte på hendes tommelfinger. Det kan gøre det lettere for hende at holde fast på den, så hun ikke taber den, selvom hun kommer til at sidde og svinge lidt med armene, eller løfter fingrene... Du må også gerne sidde og holde lidt mad for hende og lade hende sidde og slikke, sutte, smage imens du holder det. Ligesom du gerne må give hende små bitte bidder af mad, f.eks. indmaden af en frikadelle eller lignende direkte ind i munden, så hun får lidt at smage og sutte på. Det kan her være en fordel, at du kommer maden ind i siden af munden på hende (brug dine fingre), så hun med det samme tygger sammen omkring det og finder ud af at spise det.

Maden må gerne smage af noget og det er rigtig godt, at I giver hende mad, som tager udgangspunkt i jeres mad. Det tager naturligt tid at vænne sig til at spise selv, og også spise mad med mere og mere bid. Det er en gradvis proces og det er rigtig fint, at du varierer mellem mad med bid og stadig også giver hende mos og grød, som er mere cremet i konsistensen - det vil sige, at hun stadig en gang imellem gerne må få noget, som bare skal synkes, og som ikke kræver for meget af hende - så en variation af forskellige typer fødevarer og konsistens vil være godt :)

Det vil på samme måde være rigtig godt, at du giver hende lidt af gangen og kun få valgmuligheder. At det er dig, som tilbyder hende mad, som hun selv kan sidde med. Når hun bliver 9-10 måneder gammel, vil hun have glæde af lidt flere valgmuilghder og kan have stor glæde af at øve pincetgreb, men det er hun for lille til nu. For mange valg vil kun gøre hende frustreret, fordi hun mister overblikket og ikke kan finde ud af, hvad det er hun ...

Annonce

... skal eller hvordan. Derfor er det rigtig godt, hvis du udnytter hendes lyst til at sidde med lidt mad i hånden og gumle selv, men at du stadig hjælper hende med at få nok at spise ved at supplere med lidt på en ske :)

Godnatgrød anbefaler jeg ofte først fra 8 måneders alderen - altså børn der er lidt ældre end jeres datter. Det er min erfaring, at den nogle gange virker modsat hensigten, hvis den serveres for tidligt, fordi hendes tarme så vil arbejde på højtryk for at nedbryde den ekstra føde, og hun derfor vil sove mere uroligt... jeg anbefaler også, at en godnatgrød lægges efter et bad, så grøden serveres adskilt fra aftensmaden. Og det betyder, at en aftenrytme i 8-9 måneders alderen kan se således ud:

Aften 18: Familiemad, almindelige børnevenlige retter med kød, fisk, kartofler, grøntsager, ris, pasta... Der skal være mad i stykker og også stadig moset mad. Vand af kop.

Kommer i bad, frotteres godt med håndklædet, smøres med lidt creme eller lignende efter behov, får nattøj på og gøres klar til natten.

Tilbydes en godnatgrød ca 19.30, vand eller mme af kop. Og får derefter børstet tænder...

Ammes og puttes til natten ca kl 20

Helens bog om børn og mad
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og mad" - sådan får du dit barn til at spise

Sen aften eller først på natten 23-01: Ammes og sover videre til næste morgen, hvor dagen så starter med morgengrød. Det er vigtigt her også at nævne, at nogen børn faktisk springer den sene aftenamning over og i stedet ammes tidlig morgen - så de sover et langt søvnstræk først på natten. Det vil sige, at hun måske vil blive ammet kl 20 og så sove til klokken måske er 03/04, blive ammet og derefter sove til kl 06-07, hvor dagen så starter med grød...

I takt med at indtaget af skemad dækkes i løbet af dagen og hun bliver bedre til at drikke vand af kop - og stadig også ammes 4 gange i døgnet, så vil hun ernæringsmæssigt ikke længere have behov for mælk midt nat. Derfor kan du roligt trappe ud af amningen her. Hun kan dog stadig godt have behov for at mærke dig, fornemme din nærhed og at du ikke forsvinder og derfor godt have brug for dig om natten. Men det er vigtigt, at du ikke ammer hende, men netop forsøger at hjælpe hende videre i søvnen med kærtegn, stillingsskift osv.

Hvis hun slet ikke kan undvære brystet, så må du naturligvis give hende det, men det er vigtigt, at du forsøger at afkorte amningen igen og igen, så hun ikke fyldes med mælk, men stille og roligt lærer at hun ikke behøver store mængder mælk i maven om natten mere. Behovet stilles dag og aften. Det betyder, at du skal lirke brystet ud af munden på hende, og afkorte amningen mere og mere og igen og igen, hvis hun efterspørger brystet meget om natten. Det er samtidig også vigtigt, at du bevidst arbejder på at putte hende uden at hun falder i søvn med brystet eller falder i søvn i din favn. Det er vigtigt, at hun puttes i sin seng, det vil sige det sted, hvor du gerne vil have hun skal sove - så hun ikke falder i søvn et sted og puttes et andet sted. Det er utrygt for hende, hvis hun falder i søvn i dine arme og vågner op i sin seng. Så vil hun søge din favn igen og igen. Derfor er det vigtigt, at du arbejder på at adskille bryst og favn - også når du putter hende om dagen og om aftenen :)

Det vil være rigtig godt, at du giver hende grød om eftermiddagen nu - gerne en flerkornsgrød med frugtmos som topping. Den vil mætte hende lidt ekstra og kan være med til at sikre ekstra mæthed til natten. Når hun bliver 8-9 måneder, vil det dog være en god idé, at du ændrer dette måltid til 1/2 bolle med smør, ost, frugt og bær, frugtmos eller måske en frugtgrød eller lignende - hvis du begynder at tilbyde hende godnatgrød. Det er som udgangspunkt godt, hvis hun ikke tilbydes mere end 2 portioner grød dagligt, resten af måltiderne bør være grøntsagsmos, kød, fisk, frugt, bær, brød... netop for at sikre hende størst mulig variation. De to portioner grød kan derfor ligge morgen og eftermiddagen eller morgen og som godnatgrød...

Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre - rigtig meget held og lykke :)

Fortsat god appetit!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om kost og ernÆring:

Give MME uden at opvarme det?

Hej Helen Nu hvor det er blevet varmere og bedre vejr, så vil jeg gerne...

Min pige vil ikke spise

Hej Helen! Så er det blevet min tur til at skrive til dig:) Min pige, som...

Yoghurt produkter til baby

Kære Helen Vi er flere i mødregruppen, som er meget glade for de forskellige...

1 år, mad og sove egen seng

Hej Helen, Lige lidt info om vores dreng. Han er en etårig, lattermild,...

Aftensmad og natteroderi

Kære Helen. Tak for dine tidligere råd og vejledning. Jeg kunne godt bruge...

Annonce

Viden om børn:

Udslæt - hos børn

Børn kan få mange forskellige slags knopper og udslæt. Det kan være svært at afgøre, om det bare er noget forbipasserende, og hvis du er i tvivl, så kontakt altid lægen. De mest almindelige former for udslæt hos babyer er:

- Ble-eksem: Voldsom rød numse, knopper, og det kan være smertefuldt. Det kan skyldes at barnet ikke tåler det materiale, som engangsbleen er lavet af, og det kan derfor være en fordel at prøve et andet blemærke. Det kan også skyldes, at barnets hud reagerer på...

Læs mere i Babylex

Navn - navngivning

Alle børn skal have et navn - mindst et fornavn og et efternavn. Og dit barn skal have sit navn, før det fylder 6 måneder. I kan give jeres barn et navn på to måder: Enten ved dåb i folkekirken eller ved at ansøge om navngivning via Borger.dk.

Der er i princippet ikke nogen begrænsninger på antallet af fornavne, som du må kalde dit barn. Men der er regler for, hvilke navne du kan give dit barn. Som hovedregel må du ikke vælge et navn, der kan være til ulempe for dit barn.

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Endnu engang mange tak for dit svar her i den gode brevkasse. Jeg har anbefalet dig til dem jeg kender fordi du er SÅ god til at komme med nogle konkrete råd. Lige det som gør hverdagen lidt nemmere og knapt så frustrerende, så TAK for det!